2009-03-22

Ja denna dag skulle Huttan med å göra vättern farlig...

Som vanligt när Huttviggoline är med så får de inte stressas eller vara för tidigt på morgonen..  Humorn ska vara sjukt låg å sämst skämt vinner...
Tror vi va i plurret non gång runt 09.

Planade lite norrut från domsand å satte i löja, grizzly å apex..
Efter ca 30 min får Huttan drilla sin första öring. Den blankaste öring ja har sett..  Riktigt vacker.. Tyvärr blev de inget kort på den i all hets..

En liten stund efter detta löser ett riggspö igen å det är min tur att drilla en välskapt Röding på 67 cm.  Huttan håvar galant...

Vi pluttrar på norrut. En hel del stigningar som inte är nöjda med vad dom ser..  FAN va störande de äää!
Gott hugg på riggen igen å huttan får drilla en ilsken rackare...  Efter lite misär å trassel i ett annat spö landas ytterligare en silverblank öring av Huttan..  Denna fick bra med extra kraft då den va krokad i nacken..

Vi beslutar att vända om å gå söderut igen när vi är i höjd med baskarp..  Mitt i svängen ylar en rulle sådär gott.. Min tur å drilla en ilsken firre som klippt löja efter VK2 i ytan..  Försvinner ut endel lina innan man känner att man har kommandot..

När man står där å njuter gungar de till i ett riggspö. Sen gungar nästa riggspö...  Sen gungar alla 6 riggspöna!!! Slänger ett öga på ekolodet å ser en djävulsk brant ifrån 40 meter upp till 10!  Hivar över spöt med fisken till Huttan å kör upp riggarna så fort de bara går...  Snabbt bort med översta stackern å fullgas på riggen igen... Samma sak på andra sidan å så blir de djupare igen....

På darriga knän fortsätter kampen med firren.. Ytterligare en galant håvning av Huttan å en smällfet öring 67 cm får några kraftiga slag i skallen..

Från baskarp till domsand ser vi kopiösa mängder bete å bågar... Ett bomhugg är allt som händer på denna sträckan...

Tack Huttan för en trevlig dag på sjön.. Hoppas vi snart gör om detta så du inte växer fast därhemma :)

Vattentemp 2,8 grader

Lynnigt väder...

2009-03-22

Sovmorgon ä fint..  Nu drar vi ut på vättern..  Huttan är med så de kan bli en händelserik dag :)

2009-03-19 v.2

Blir en sydlig sväng på Lördag med Svärfar och Sussie. Man kan ju inte va utan en hel vecka....

2009-03-19

Äntligen isfritt i domsand!  Sönda kör vi...

2009-03-15 Grand Slam

Idag va de dax att redogöra för Team Gesses tävling i hästholmen. Där måste man ju åka å sätta grejjerna i plurret...

Halvvägs till holmen började de skorra å banka å leva som FAN i bilen..  Ratten skakade så man trodde att man tappat ett hjul..

Ner på alla fyra å kravla in under en sänkt passat på motorvägen är inge kul alls... Med röva halvt ute i körbanan å skallen i ett hjulhus konstaterades att damasken till en drivknut vänster fram hade gett upp!  Å denna va endast en månad gammal! Vilken skit!

Av en slump fanns det en 4 liters dunk motorolja i denna oljeläckande bil... Efter lite trixande hade stenkrossen fått lite olja på sig å började sakteliga driva oss mot holmen igen..

Efter avslutat kaptensmöte planade vi iväg endast en liten bit för att sjösätta sharkarna.. Riktigt mycket bågar å bete avtecknade sig på skärmen..  Allt såg ju riktigt lovande ut..

Jag, Marcus å Jocke sitter å tar en bira till morgonmackan när det juckar i mittenspöt på riggen. Jocke greppar spöt å fisken simmar troligtvis kvar i djupet. Surt sa räven..
Endast en liten stund senare upprepar sig historien...  Hur många chanser skall Jocke få innan de blir vår tur! Då biter en lax på en liten strikepro fiskad i ytan.  Vi hade fått dra ganska hårt i den om den skulle klarat tävlingens minimått.

Marcus tur att drilla. Han förväntade sig väl en lång kamp då han kom på att pissepaus va viktigt... Han fick ner overallen å tror att organet hann se dagsljus när ett riggspö med löja juckar.  Pisseriet avbryts å en röding på gränsen till laglig är uppe å vänder.

När vi återutsätter riggen står Jocke å håller i spöt som fiskar i sprutet.. Ja tror fan de va napp här säger han.. Ja jävlar där satt den hör man sekunden senare..  Min tur att drilla så ja får ta över spöt å lite kaotiskt flyger de upp en lax i båten, landar i Marcus overall som han fortfarande har vid knäna efter pisseriet..  Även denna hade man fått dra hårt i för att kunna få till 62 cm..

Returerna gjorde att man började undra va dom stora firrarna va...  Marcus kände sig sliten å beslutade sig för att krypa in å sova lite..  Ja hade nog inte kunnat somna om de va min tur att drilla men de kunde han..  Ett sjujäklans ylande från ett ytfiskat spö ljuder.. MARCUS!!!! Han vaknar med ett skutt å slår i skallen i nått hårt.. Väl ute på deck snurrar hans ögon å han vet knappt vilket spö han ska greppa..   Efter lite tumult sliter sig dagens största fisk!

2 min senare Löser ett riggspö som fiskas djupt! Go spöböj å en leende Marcus!
Röding på 3 kg landar i båten..

Nu stiger förväntningen att vi äntligen har hittat ett område med lite större fisk.. Vi hinner passera över en vända till innan grejjerna ska upp å invägning hägrar..  Mycke stigningar men inga hugg! :(

Många bomhugg samt rivna löjor denna dag...

Vid invägning visar vågen 3,04 kg.  Detta räckte till en 13:e plats i tävlingen..

Tack Jocke å Marcus för en riktigt trevlig dag på sjön..  Perra för sprayfett som gjorde att vi kom hem igen :)
Vill även tacka Gesse mfl. för en mycket trevlig tävling som vi garanterat kommer på nästa år..

Vattentemp 2,5 grader.

Den va goo...

Räkor vs ost! Jocke gillar ost!

Sämre kan man ha de...

2009-03-13

I morgon blir det tävling i Hästholmen vilket innebär uppstyrning av div fiskslem, trassel & rostiga krokar i afton. I morgon är det Peter, Jocke & Jag som ska dragga över heta laxställen. Ser inte hur det skulle kunna misslyckas... Peter har vilat upp sig hela veckan vilket innebär att jag kan slappa i horisontellt läge.... Verkar bli trevligt väder denna gång iaf!

//Marcus

2009-03-08

Hade planer på hästholmen idag men eftersom ordinarie personal på smhi tydligen var tillbaka stämde prognosen oturligt nog denna dag. Slängde i flytdonet i Gränna i tron att det skulle bli lugnare...
Med i båten idag var Johan "kveitekungen" Olausson som hade siktet inställt på stort idag. (hihi) Det enda stora han fick erfara var mitt megasuperdundertrassel som involverade ALLA 6 spöna på riggarna. Humöret var inte på topp i denna stund, kanske för att man sovit 4h efter en parmiddag dan innan. Sen att man försov sig och stirrade till Johan gjorde inte saken bättre. Vind, noll styrförmåga och uteblivna hugg speglade denna dag ända tills ett av spöna började gunga. Man trodde ju inte det var sant när det inte var trassel. Johan fick drilla en liten öring som hade fått simma tillbaka om den inte hade självlänsat sig på blod i båten. Sen var det en obeskrivlig känsla att få svinga priesten efter allt strul under dagen.

Sen tog vi beslutet att bryta för dagen så att man inte hamnade i statistiken över förlista trollingfiskare...

Tack Johan för en trevlig dag på Vättern. Nu ska det laddas inför tävlingen nästa lördag i Hästholmen.

Ingen bild på öringen då den såg ut som en självmordsbombare....

//Marcus

2009-03-08

Idag har Marcus guppat på vättern.  Tydligen hade det ryckt ordentligt i alla 6 riggspön samtidigt..  Dettta kommer det väl utförligare rapporter om strax!

Själv har ja varit hos kusinerna för att försöka lura lite gös och lake..

Färden ut på isen började kl 0700 i lördas..  Non kilometer senare drack vi frukost. Troligtvis den goaste öl ja druckit iår.
Isen va absolut inte bra att åka fullastad spark på!

25 organ kom ut i rask takt.  Högg riktigt bra i början..  Många missade fiskar och endast en gös på isen första timmen..

Blev en liten paus imellan huggen så alla började plocka fram drickat..  Man kunde snabbt konstatera att misären va ett faktum.. Det bodde ju en liter i varje ryggsäck!  Våra släktträffar har visst en tendens att spåra ur...

Man fick springa fram å tebax lite då å då för att dra upp non fuling..  Knallstark glögg stod på schemat å non sång ja inte minns sjöngs..   En gris hade fått sätta livet till å fläsk grillades.. Snuskigt gott!

4 gösar 1 gädda å 1 borre högg i rask takt..  Troligtvis hade vi fått in den rätta känslan efter lite övning..  Borre på angelkrok va lite skoj..

Efter detta blir minnet lite suddigt...  Väl hemma kunde vi summera 4 lakar, 5 gösar, 1 gädda, några borrar å en go huvudverk..

Dax för drabbning 1+1

Imon skall det fiskas med kusinerna igen! Hoppas alla överlever!

Söndag åker Marcus och jagar torpeder på vättern..

Rapporter kommer..

2008-03-01

Hemma efter 13h smitning från hemmets åtaganden. Idag hade jag nobelt besök i båten av inte mindre än två storfiskare. Det var den gamle "roadracinglegenden" Tomas Palander och hans vapendragare Anders. Dessa två rävar jobbar ihop på Proline där de klär in avloppsrör i plast så att diverse akterrelaterade saker glider fint hela vägen till Simsholmen... Nog om skitprat!

Vi gled ut från Grännahamnen lite efter 08.00 pga av frysta bromsar och kylvattenkanaler. Men till slut ville herren tillåta fiske och napp innan första kaffekoppen hade avklarats. Det blev Anders som fick drilla och det verkade som att det var en liten rackare till en början. Men efter lite tunggung ju närmare tvålkoppen den kom så stretade det emot rätt bra.
Upp i båten efter lite strul kom en fet, svulstig rödmosig röding. Den hängdes lite stirrigt på vågen som visade 4,5kg och fotades.
Här får styrman tidernas hjärnsläpp.... Retursläpp eftersom den var röd tänkte jag. Sen när den simmat ner i mörkret så började tankarna.... Va fan håller jag på med? Ringde upp Peter och berättade vad jag gjort och efter en regelrätt och befogad idiotförklaring så stod man och skämdes ett par timmar. Man hade gjort ett gravt bedömningsfel och berövat Anders på 4,5kg toppenfin röding.
Gjort e gjort, eftersom jag var osäker så känns det ändå helt ok i efterhand att jag släppte tillbaka den vackra skapelsen.

Sen efter detta får Palander en liten röding som gick i retur och jag likaså. Sen var Anders i stöten och ännu en fin röding håvades. Strax över 2kg vägde den.

I övrigt var det under förmiddagen gott om stigningar men huggen uteblev. På eftermiddagen fick vi en öring som var godkänd och den kan mycket väl hängt där sen första kaffekoppen då ingen syntes på planerlinan.

Idag funkade Löja bakom VK2 och tubflugor på rigg!

Vill passa på att tacka Tomas & Anders för en riktigt trevlig dag på Vättern och hoppas på fler turer framöver. Lägger in bilden på Anders med rödingen som jag returnerade så fint....

2007-02-28

Skrivet av Gästgasten Jocke.

Då var det dags för mig att än en gång gästgasta ena halvan av team moonshine.

Det var sagt från första gången jag gastade moonshine att du ska inte räkna med nåt
jättebra fiske,
Den gången resulterade med för mig kalasfiske! 15 st fiskar i båten skinande sol å så gott som vindstilla,
Vadå skitfiske! Andra gången sa jag till Peter att nu har du ju lagt ribban högt, vilket resulterade i ytterliga en dag med bra fiske skinande sol å vindstilla.

Så nu när jag skulle följa med till gränna där man hört att fiskare har dragit lax sen man uppfann elden så var ju mina förväntninga skyhöga! Nu väntade ju de första 10kg laxar tänkte jag.

Morgonen startade bra, båten startade, vi plande ut å gick väl nästan i extas när vi såg all
fisk på lodet.
Det bara mök av fisk på bottnen å sen kom stigningarna, väntade på hugget, det ryckte i spöt. blåste lite iallefall:(

Tog ett bra tag innan fisken ville ta något av den blandade kompotten trots mängder av stigningar.

För att va säkra körde vi med allt. löja, spinnare, apex, stora å små, fluga, tormentor, strike pro, å annat böös.

Efter ett par godkända öringar så hade vi fotfarande ingen aning om vad vi skulle fiska med då de tog på allt med långa mellanrum,

Rätt som det var när vi satt å gottade oss i solen så sa Peter att det ser konstigt ut på
utlösaren till tubflugan, ja det ryckte konstigt i den de såg ja, kände på linan å visst fan satt det en lax där, å på fluga i sprutet,

Första PB idag för mig Lax 48 cm fick simma hem igen.

Vi snurrade runt lite i området som visade hyfsat med bågar och stigningar utan resultat. Gav upp för att fiska oss hemmåt,

En bit hemmåt börja det rycka i höger rigg vet ej vilket spö då hela riggen bara skakade likt en kåt hund jämte en löptik,
Slutade dock lika snabbt som den började å sen utlösning i vänster rigg, Kul Peter fick dra en fajtglad öring på 3 kilo.

Upp med fisken å han börja rigga ut då det börja tjuta på andra riggen, lyfter spöt, den är kvar:)

Efter lite stimmande då han tjurade å la sig på sidan ville in å krama vajern från rigg osv så kom han ändå upp,
Andra PB denna dag, öring 4 kg blankt 74 cm.

Rödingarna visade sig inte denna dag men det gjorde solen som alla andra dagar jag gastat moonshine.

Tot blev det 4 fisk i baljan resten fick simma hem å äta spigg.

Tack för en trevlig dag på sjön.

Vattentemp 0,8 till 2,8 grader.