Ja J-vlar va de small!!!

Efter lite morgonbestyr satt jag och Hermansson hemma hos Gunnar å stirrade på termometern..

Förbannat kallt ännu...

Tur att Pernilla bakade lite bullar å gjorde kaffe så vi kunde sitta å spela lite jaktspel på Wii medans tempen blev ensiffrig.

Första såten som skulle jagas har inte blivit driven ännu i år.  100 meter bred på bredaste stället å 300 meter lång.  Vandringsled som löper igenom..  Känns ju knappt som en het såt..

Sagt å gjort.. Herman passar av ena spetsen å ja ställer mig på långsidan medans Gunnar går in med Dolfen.

5 sek efter start ser ja en rörelse.. Måste varit en räv där inne.. Rakt mot mig kommer så en praktfull räv ut. Tvärnitar å blänger på mig, kastar å drar rakt över fältet åt fel håll.. Ofattbart vilken syn dom har. Ja stod blickstilla!

PANG!

Hermans harslaktarbössa/sida sida har talat ännu en gång. Hör på radion att han skjutit ett rådjur och att 2 är på väg mot mig. Hållet va lite drygt så ja bankar på 2 snabba magnum. Märks tydligt att skrämda rådjur med adrenalin är betydligt mer hårdskjutna. Trots ca 10 st 4mm hål i lungor och hjärta föll djuret först efter 50 meter.

Visade sig att vi skjutit 2 riktigt gamla gråa getter. Större än dom flesta bockar.. 

Vid nästa såt sprang Herman med Dolfen runt runt runt i granplanteringarna. Ett rådjur är ute mellan mig å Gunnar ett flertal tillfällen för att vända precis innan skotthåll. Siktar en rävausling även i denna såt. Tyvärr drar både räv och rådjur åt fel håll. 

Vandrar på i denna helvetesmisär till snö å skare som bär vartannat steg ett bra tag utan vidare action.. 

Efter lite paus med välbehövligt kaffe decermerar vi duvbeståndet endel till fördel för både rävåtel och spannmål.

En såt kvar å i den bör det va med lite svin. Bössbyte å pulsen stiger.. 

Rådjur som inte kommer i skotthåll va de ända som dyker upp trots gott om svinspår. 

Tack för en kul dag i skogen.

/Peter


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0