2009-06-21

Midsommarfiske...  Kan de bli bättre än 4 dagar på sjön med lite kalla pilsner å huggvilliga firrar?

I torsdags gick färden mot gösarnas land..  Regnade å va allmänt otrevligt väder när vi kom fram så blev soffläge för att vara utvilad på fredan..

Riktade fisket efter lite randiga riddare då vi fortfarande va lite trötta på alla gösar..   Fisken va inte riktigt i stöten. Troligt är väl att åskan som mullrade då och då inte direkt gjorde fisken pigg..  Lite gäddor och borrar va dock uppe å kollade läget innan kvällen närmade sig å gösadräpardragen skulle i plurret..

Vi hann säkert köra 2 min innan första gösen högg...  2 min innan nr 2 högg... 2 min till innan nr 3 osv..

Helt sjukt! Gösarna verkade gilla störtregnet!

När vi beslutade oss för att ge upp runt 22 tiden hade vi dragit över 20 gösar! Sanslöst kul som vanligt!

Lördagen kom kusinen Paul på besök och vertikaljiggning med nyfångad mört stod på schemat..

Började riktigt trögt.. Kändes ju som om det skulle smälla konstant när det kryllar med gös i sjön..
Först efter någon timme kom huggen.. Försiktiga hugg och flertalet tappade firrar...

Ett bättre hugg och mothugget satt där de skulle... Sekunden senare indikerar även Tess spö för fast fisk... Sekunden efter detta även kusinens. Hyfsat kaotiskt då vi körde med 2-10 gr spön. Fiskarna simmade tjurigt runt i djupet å ville inte upp! Mitt i detta går mitt splitt nya spö av!!! Första fisken! VA F-N!

Efter en stund ligger dock samtliga 3 firrar i båten.. Gös till mig och Tess, Gädda till Paul.. Trevligt!
Minns inte riktigt om vi fick mera efter detta men magen kurrade.. Mat intogs samt en liten tupplur så man skulle orka kvällsfisket..

Inte mycke å skryta med denna kväll.. 3 gösar uppe i vår båt samt en borre till Paul som åkte själv.

Söndagen körde vi bara några timmar då kläderna inte riktigt anpassats till så kraftiga skiftningar i vädret.
Några fina borrar, gäddor och gösar kom det dock upp.. 

Finns det bättre sätt att fira midsommar på än med fiske? :)

/Peter

Lite matfiskar


Full focus på blixtarna i norr....


Norr....



Camo om ryssen kommer....


Hunnen fiskar på sitt vis! Åt file hela helgen...


Kommentarer
Postat av: Magnus

Vilka drömfisken du har Peter he he! Ska nog lyckas jag med snart... Skicka lite skitfiskeönskningar åt mitt håll så ska jag nog lyckas vända på monstergösen för ett par snabba bilder och en regelrätt vägning ;)

2009-06-22 @ 14:48:57
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Peter

Ja vi har lyckats träffa rätt några gånger sista tiden :) Helt underbart då man får not å tänka på dom passen där man inte ens lyckas få ett bottennapp...



Sticker säkert lite i folks ögon när man klubbar så möe gös som vi gjort sista passet.. Men morsan har 1 meters morrhår å vill äta fisk 5 ggr/ veckan....



Ska bli skönt å slippa filea på ett tag nu när frysen ä full :)



Skitfiske X 10 till dig :D

2009-06-22 @ 16:48:35
Postat av: Magnus

Tackar tackar! Får se om det hjälper nu då ;)



Matfisk ska man alltid få ta upp, så för min del krävs inga som helst förklaringar.



Det är om man köttfiskar gösar på 4-5 kg, som jag tycker att det är lite illa, pga de braiga generna och antalet romkorn, som säkerligen resulterar i dubbelt så många fiskyngel från större fiskar.



(Kör hårt!!)

2009-06-24 @ 13:14:17
URL: http://promisedland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0