2008-03-01

Hemma efter 13h smitning från hemmets åtaganden. Idag hade jag nobelt besök i båten av inte mindre än två storfiskare. Det var den gamle "roadracinglegenden" Tomas Palander och hans vapendragare Anders. Dessa två rävar jobbar ihop på Proline där de klär in avloppsrör i plast så att diverse akterrelaterade saker glider fint hela vägen till Simsholmen... Nog om skitprat!

Vi gled ut från Grännahamnen lite efter 08.00 pga av frysta bromsar och kylvattenkanaler. Men till slut ville herren tillåta fiske och napp innan första kaffekoppen hade avklarats. Det blev Anders som fick drilla och det verkade som att det var en liten rackare till en början. Men efter lite tunggung ju närmare tvålkoppen den kom så stretade det emot rätt bra.
Upp i båten efter lite strul kom en fet, svulstig rödmosig röding. Den hängdes lite stirrigt på vågen som visade 4,5kg och fotades.
Här får styrman tidernas hjärnsläpp.... Retursläpp eftersom den var röd tänkte jag. Sen när den simmat ner i mörkret så började tankarna.... Va fan håller jag på med? Ringde upp Peter och berättade vad jag gjort och efter en regelrätt och befogad idiotförklaring så stod man och skämdes ett par timmar. Man hade gjort ett gravt bedömningsfel och berövat Anders på 4,5kg toppenfin röding.
Gjort e gjort, eftersom jag var osäker så känns det ändå helt ok i efterhand att jag släppte tillbaka den vackra skapelsen.
 
Sen efter detta får Palander en liten röding som gick i retur och jag likaså. Sen var Anders i stöten och ännu en fin röding håvades. Strax över 2kg vägde den.

I övrigt var det under förmiddagen gott om stigningar men huggen uteblev. På eftermiddagen fick vi en öring som var godkänd och den kan mycket väl hängt där sen första kaffekoppen då ingen syntes på planerlinan.

Idag funkade Löja bakom VK2 och tubflugor på rigg!

Vill passa på att tacka Tomas & Anders för en riktigt trevlig dag på Vättern och hoppas på fler turer framöver. Lägger in bilden på Anders med rödingen som jag returnerade så fint....


Kommentarer
Postat av: Peter

Den såg inte alls så röd ut i MMS:et samt mycke fetare.. Alltid gott å klubba till dom i skallen men visst känns det bättre när dom simmar tebax :)

2009-03-01 @ 19:56:06
Postat av: Marcus

Den var mkt fetare i verkligheten. Riktigt grov skalle och bre över ryggen. Anders är en fullvuxen karl och håller inte fram den ett skit...

2009-03-01 @ 20:42:20
Postat av: Holmberg

Ha Ha nobelt av dig Peter att köra C&R när fisken är röd.....då kanske det inte blir någon "Grand Slam"

2009-03-03 @ 21:58:34
Postat av: Marcus

Det var jag som strulade, inte Peter. Jag ska ha en laddning med blekmedel i båten till nästa tur..... grrrr

2009-03-04 @ 07:49:28
Postat av: Josefine

Vilken stor fisk!

2009-03-04 @ 07:54:17
URL: http://tvillingbloggen.blogg.se/
Postat av: Peter

En röding i den storleken är väl typ alltid lite röd. Långt efter lek nu ju. Köttet kan ju vara slemmigt osv. Men om dom är fullmatade å feta så bör dom väl vara lika goda som en liten blanking.

2009-03-04 @ 22:08:02
Postat av: jennifer.. *

Haha usch va fet fisk :P

2009-03-05 @ 13:13:55
URL: http://thisisjfer.blogg.se/
Postat av: Marcus

Det verkar kommit in stim på bloggen... yaki! ;)

2009-03-05 @ 23:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0