Hoppande rävar och kamikaze flugor

Jag va och gästjagade lite på Mickes marker i mullsjö.

Vi hade tänkt klippa en bock som Micke tidigare hade sett.

Blev avsläppt vid ett torn där man har stora fält framför sig.
Knappt hade ja hunnit upp i tornet innan Micke pangar på.  En räv hade kommit rakt mot honom när han va på väg till sitt torn. 30 meter! De kallar ja självmord!

Blåste lätt över 10 m/s. Tornet ja satt i va byggt i ett stort träd så man kände sig smått sjösjuk.

På långt håll skymtade not i åkerkanten. En stor fet övergödd räv 300 meter bort.. Då kom det på kort tid 3 st kamikaze flugor och siktade på mina ögon!! Vilka as!  Pulsen steg å räven snirklade sig precis i kanten på fältet i riktning mot mig. Fanns väldigt ont om ställen som ja skulle få bra läge på insåg ja snart. På ca 120 meter vresar dock räven upp en perfekt bresida!

Pang!

Helvete hann ja tänka då räven hoppade mot en sork precis i skottet! Tydligt förvånad över sorkens försvar sprang rävauslingen i en väldig fart rakt ut på fältet och bort från mig. 400 meter längre bort stannade den och poserade med en klockren bresida i flera minuter.

Micke såg ytterligare en stor räv innan vi begav oss hemåt. Kameran skulle va med denna dag men låg kvar i fel bil!

Tack Micke för en trevlig jaktdag.

/Peter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0